søndag 3. januar 2016

Om det å bare gjøre det

Det kan høres ut som en klisjé, og det er det også, men dette året skal jeg få gjort ting. Ikke bare planlegge og tenke på det, men faktisk gjøre.
Jeg kom over dette sitatet av Amelia Earhart, som jeg bestemte meg for at skal være mitt motto for 2016.

Man kan si at, vel det gikk jo ikke så bra med Amelia Earhart... nei, kanskje ikke, men hun fikk gjort veldig mye, og hun gjorde det hun hadde lyst til, ikke sant!
Motet og den gutsen hun hadde var helt fantastisk! Selv om det ikke gikk så bra til slutt (eller hva vet vi...) så er hun en pionér og et forbilde.
Så jeg gjør som hun sier, det er bare å gjøre det.

Og starten på året har gått som planlagt.
Et par enkle overkommelige prosjekter denne helga.

Først og fremst skulle jeg strikke ferdig finlandshette til minstemann som jeg skrev om i romjula. Jeg så det som helt nødvendig siden det er iiiskaldt og han alltid river av seg de vanlige luene. Jeg har håp om at finlandshetta sitter litt bedre.

Det er Nøstebarn sin oppskrift, strikket med Drops Babymerino. Sa jeg at det er ett av mine favorittgarn til barnetøy og småplagg? 
Oppskifta er jeg bare sånn middels fonøyd med. Finlandshetta er litt snål i fasongen, med mindre ungen har flat bakhode og lite hår. Det er altfor få økninger bak så jeg måtte strikke en mye bredere vrangbordkant i åpningen foran for at den skulle dekke kinnene og panna.
I tillegg synes jeg den er litt for kort.
Jeg skulle selvsagt ha tenkt på dette underveis, men jeg fulgte oppskrifta, og får heller tenke ut en modifisert utgave til neste gang.

Deretter var det to kjøkkenhåndduker som skulle syes. De  har også vært planlagt lenge, jeg hadde til og med klipt opp før jul en gang, bare aldri fått satt meg ned for å sy dem.
Men etter et par timer på en søndag ble de da ferdige. Vanskeligere var det ikke.
Stoffet er kjøpte jeg forresten i Helsinki for noen år siden, det skulle da bli et morsomt skjørt, men jeg slo det fort fra meg siden jeg egentlig ikke er av morsomme-skjørt-typen, og tanken på at stoffet kunne bli kjøkkenhåndduker har vært der lenge.
Jeg har også en god rest igjen som kan bli til grytekluter, men da må jeg først finne ut hvordan jeg skal få til å sy vatterte grytekluter pent. Det er den kanten jeg frykter...

Vi var forresten på kino i helga. Det er også en sånn tiing vi bare må får gjort. Gå på kino, konsert, utstilling. Nå i helga var det Knøttenefilmen - for hele familien. Søt film, passer bra for alle. Jeg og ungene koste oss, mannen tror jeg kjedet seg litt... Man får ta filmen for det den er :)

Og som alltid har jeg avsluttet den første helga i året med brødbakst til hele uka.
Fortsatt samme oppskrift som alltid
Jeg baker en gang i uka - tre brød.

Ingenting er bedre enn nybakt brød med brunost!

Nå er jeg superklar for en ny uke, nye planer, mye jeg skal gjøre.
Som jeg nevnte for en stund siden har jeg blitt med på Gry Sindings kurs Din beste versjon.
Jeg gleder meg til å sette i gang. Kurset handler om å få verktøy og motivasjon til å nå de målene en har satt seg. 
Jeg er skikkelig spent på hvor det kommer til å føre meg, men jeg håper framover :)

1 kommentar:

  1. En god plan. Det er godt å komme i gang med ting, for da blir de jo ferdige også. :)

    SvarSlett